Каждому программисту ЭВМ выдает то, что он заслуживает...
1981 to 1989: Lisa and Macintosh.
The rebel from Apple's 1984 ad, set in a dystopian future modeled after the Orwell novel Nineteen Eighty-Four, set the tone for the introduction of the Macintosh

Jobs and several other Apple employees including Jef Raskin visited Xerox PARC in December 1979 to see the Alto computer. Xerox granted Apple engineers three days of access to the PARC facilities in return for selling them US$1 million in pre-IPO Apple stock (approximately US$18 million net).

It is said that Jobs was immediately convinced that all future computers would use a GUI, and decided to turn over design of Apple's next project, the Apple Lisa, to produce such a device. The Lisa was named after Jobs' daughter (however, a bacronym, Local Integrated Software Architecture, was coined). He was eventually pushed from the group due to infighting, and instead took over Jef Raskin's low-cost computer project, the Macintosh. Branding the new effort as the product that would "save Apple", an intense turf war broke out between the Lisa's "corporate shirts" and Jobs' Macintosh "pirates", both teams claiming they would ship first and be more successful. In 1983 the Lisa team won the race and Apple introduced the first personal computer to be sold to the public with a GUI. However, the Lisa was a commercial failure as a result of its high price tag (US$9,995) and limited software titles.
The Macintosh 128K, the first Macintosh computer

In 1984, drawing upon its experience with the Lisa, Apple next launched the Macintosh. Its debut was announced by a single national broadcast of the now famous US$1.5 million television commercial, "1984", based on George Orwell's novel Nineteen Eighty-Four. The commercial was directed by Ridley Scott and aired during Super Bowl XVIII on January 22, 1984. Jobs' intention with the ad was to represent the IBM PC as Big Brother, and the Macintosh as a nameless female action hero portrayed by Anya Major. While the Macintosh initially sold well, follow-up sales were not particularly strong. The machine's fortunes changed with the introduction of the LaserWriter, the first laser printer to be offered at a reasonable price point, and PageMaker, an early desktop publishing (DTP) package. The Mac was particularly powerful in this market due to its advanced graphics capabilities, which were already necessarily built-in to create the intuitive Macintosh GUI. It has been suggested that the combination of these three products was responsible for the creation of the DTP market. As DTP became widespread, Apple's sales reached a series of new highs, and the company had its initial public offering on September 7, 1984.

An internal power struggle developed between Jobs and new CEO John Sculley in 1985.Apple's board of directors sided with Sculley and Jobs was removed from his managerial duties. Jobs later resigned from Apple and founded NeXT Inc., a computer company that built machines with futuristic designs and ran the UNIX-derived NeXTStep operating system. Although powerful, NeXT computers never caught on with buyers, due in part to their high purchase price.








читать дальше


Комментарии
21.05.2008 в 22:45

closed
коряво
С 1989 по 1991: «Золотой век».

Портативный Макинтош был первым Apple-вским компьютером Макинтош, выпущенный в 1989.

Получив несколько болезненных уроков после представления объемного портативного Макинтоша в 1989, Apple представил PowerBook в 1991, который был признан современным и эргономическим видом портативного компьютера. В том же году, Apple представил System 7, со значительно улучшенной операционной системой, в которую были добавлены цвета интерфейса, и так же был обнародован номер новых сетевых способностей. Это осталось архитектурной основой для Mac OS до 2001 года.

Успех PowerBook и несколько других продуктов Apple на протяжении этого времени способствовали росту дохода. Некоторое время казалось, что Apple не может делать неправильно, подавая свежие идеи и принося увеличивающуюся пользу в процессе. Журнал MacAddict назвал период с 1989 год по 1991 «золотым веком» Макинтоша. Тем не менее, продолжающееся развитие Microsoft Windows породило интерфейс, который стал конкурентом фирме Apple. Объединенный с гигантской базой недорогих компьютеров и повышающим качество комплектом программных обеспечений, растущее число потенциальных покупателей вернулось к Wintelевскому стандарту.

Apple, надеясь на высокий уровень запаса, чтобы поддерживать их массивный R&D бюджет, никогда не получал честных отзывов. Вместо того, чтобы подать на Microsoft в суд за кражу мыслительного имущества, в компьютере Apple, Inc. V. Microsoft Corporation. Судебный процесс затянулся на года, до того, как в конце они были выброшены из суда. Серии больших продуктов потерпели неудачу и покинули «мертвые ряды» разрушенной непобедимой репутации Apple, и, в результате, их часть рынка обвалилась, сразу после выхода в свет Windows 95.
Все это время Apple разветвлялся на различные потребительские электротехники. Один из примеров этого расхождения продуктов был Apple Quick Take – цифровая камера, одна из первых цифровых камер, принесенных на рынок. Более известный пример – это Newton, выраженный «персональным цифровым ассистентом» или «ПДА» от Скуллей, который был представлен в 1993 году. Несмотря на то, что он провалился коммерчески, он был оговорен и был запущен как новая категория вычислительных машин, и был предвестником устройств, таких как Palm Pilot, PocketPC и, в итоге, iPhone.

Расширенная форма

Редактировать

Подписаться на новые комментарии
Получать уведомления о новых комментариях на E-mail